Een van mijn strijdpunten betreft “de ontsluiting van de Westhoek”.
Hiertoe behoort onvermijdelijk het dossier van de A19.
Een aantal weken terug lanceerde ik op deze blog een enquete betreffende de doortrekking van de A19.
Dit is natuurlijk maar een reflectie van wat de bezoekers op mijn site hiervan vinden, maar van in den beginne bleek duidelijk dat een meerderheid gewonnen is voor een integrale doortrekking.
Ook open vld blijft erbij dat de doortrekking van de A19 de enige duurzame oplossing is voor de missing link Ieper-Veurne. Deze oplossing kreeg evenwel nogal wat tegenkantingen, maar welbewust dat er dringend moest ingegrepen worden omwille van het toenemende verkeer, heeft open vld in 2005 meegewerkt om een meerderheidsakkoord rond de A19 te bekomen.
Het afgezwakte project was immers het enige politiek haalbare alternatief met de andere Vlaamse meerderheidspartijen CD&V en SP.a.
(voor het meerderheidsakkoord, klik hier: www.mobielvlaanderen.be/pdf/projecten/n8-afspraken.doc)
Bedoeling is én velen zijn ervan overtuigd dat het akkoord “onverwijld” zal worden uitgevoerd, maar zolang de werken niet zijn aangevat (in het bijzonder de aanpassingen aan het eindpunt van de A19 in Ieper) kunnen er nog stokken in de wielen worden gestoken.
Ik zie het, samen met open vld, als mijn taak om erop toe te zien dat het akkoord wordt uitgevoerd en dat dit niet – door het voorrang verlenen aan andere projecten – wordt uitgesteld.
Ook de aanleg van een ringweg in Diksmuide en het doortrekking van de ring rond Poperinge zullen bijdragen tot de ontsluiting van de Westhoek.