Vlaams Parlementslid Emmily Talpe kaartte bij Vlaams mobiliteitsminister Weyts de veiligheid van vangrails die uit de grond vertrekken aan. Zij kreeg te horen dat dergelijke vangrails in Vlaanderen niet langer zullen worden geplaatst. Na een ongeval met dramatische afloop schaarde zij zich achter deze zaak. Bij de aanleg van nieuwe wegen zullen deze vangrails niet meer gebruikt worden. Aan de hand van een opvolgingsvraag wil ze aandringen om zeker op gevaarlijke punten de vervanging van de vangrails sneller te bekijken en niet te wachten tot de herinrichtingswerken.
Vlaanderen plaatst geen vangrails meer die vanuit de grond vertrekken. Dat na een dramatisch verkeersongeval, waarbij zo’n type vangrail een auto de lucht in katapulteerde en twee broers het leven lieten. ‘We hopen dat met deze maatregel nieuwe, gelijkaardige ongevallen worden vermeden’, zegt hun zus Eva.
Het aangrijpende ongeval dateert van maart dit jaar. De auto van Thomas (34) en Mathias Verraes (36) uit het West-Vlaamse Kuurne week op de E17-autosnelweg af, waardoor het voertuig de kop van de vangrail tussen de autosnelweg en de afrit Kruishoutem raakte. Doordat de kop van die vangrail vanuit de grond vertrekt, werkte de stootband als een schans en ging de wagen de lucht in. ‘Vervolgens is hun auto verderop in een dieper gelegen stuk wei terechtgekomen.’ De klap was enorm. Voor de graag geziene broers – 1.200 mensen onder wie Stefaan De Clerck (CD&V) en Vincent Van Quickenborne (Open VLD) woonden hun begrafenisplechtigheid bij – kon geen hulp meer baten.
‘Omdat we van hulpdiensten en omwonenden te horen kregen dat zo’n type vangrail al vaker tot gevaarlijke ongevallen heeft geleid, hebben we dat bij verschillende instanties aangekaart’, zegt hun zus Eva. ‘We vonden het vreemd dat men zich niet van de gevaren bewust leek. Voor mijn broers komen de nieuwe maatregelen te laat. Maar het zou ons troosten, mochten we gelijkaardige, zware ongevallen kunnen voorkomen. Zo’n type vangrail katapulteert een voertuig de hoogte in, in plaats van de auto op te vangen.’
Vervangen bij werken
Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open VLD) schaarde zich mee achter de zaak. Zij kreeg nu van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) te horen dat dergelijke vangrails in Vlaanderen niet langer zullen worden geplaatst.
‘Er is onlangs een Europese studie naar de effectiviteit van vangrails beëindigd, en ook daar bleek uit dat vangrails met een zogenaamde grondverankering niet langer gewenst zijn’, zegt Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Bij de aanleg van nieuwe wegen of wanneer wegen en de bijhorende vangrails worden vernieuwd, wordt de kop van een vangrail voortaan op een heel andere manier beveiligd.’
Toch is Talpe niet helemaal tevreden met het antwoord. ‘Gelet op de vastgestelde gevaren lijkt het mij meer dan opportuun dat dit type vangrails overal in Vlaanderen zo snel mogelijk wordt verwijderd. Maar dat gebeurt nu pas wanneer er ter plaatse onderhoudswerken worden uitgevoerd.’ Talpe gaat er bij mobiliteitsminister Weyts op aandringen dat het Agentschap Wegen en Verkeer een tandje bijsteekt.
Bron: Het Nieuwsblad (16 oktober 2015)