Gemeenteraad Ieper – 03/10/2016
Uit het spreidingsplan dat minister van Energie Bart Tommelein opstelde, blijkt dat Ieper zestien extra oplaadpunten voor elektrische wagens moet bijplaatsen tegen 2020. Op de gemeenteraad van oktober vroeg Emmily Talpe hoe en waar het stadsbestuur dit wil realiseren. “In Ieper is er op vandaag nog maar één laadpunt, aan het Sint-Maartensplein. We zien dat verschillende ondernemers al het initiatief namen en zelf een laadpunt plaatsten op de parking van hun zaak. Tijd voor het stadsbestuur om een tandje bij te steken.”
De Vlaamse regering wil tegen 2020 100 000 milieuvriendelijke voertuigen op onze wegen, waarvan 60 000 elektrische. Er is wel nog wat werk aan de winkel, want op vandaag rijden er nog maar 12 000 elektrische wagens rond. “Een van de redenen waarom mensen aarzelen een dergelijke wagen aan te kopen, is dat het op vandaag moeilijk is om langere afstanden te overbruggen”, legt Emmily Talpe uit. “Enerzijds omwille van de capaciteit van de batterij, maar anderzijds ook omdat er nog te weinig laadpalen zijn.” Om die drempel toch al weg te werken, stelde minister Tommelein samen met Eandis en Infrax een spreidingsplan op dat bepaalt hoeveel laadpunten er in elke gemeente moeten bijkomen. “Het plan zorgt voor een optimale spreiding, zodat de bestuurder van een elektrische wagen voldoende laadmogelijkheden heeft over heel Vlaanderen. In totaal moeten er tegen 2020 2500 extra palen bijkomen. Specifiek voor het Iepers grondgebied gaat het om 16 bijkomende laadpunten.”, zegt Talpe.
Volgens schepen Dehaene zouden de eerste laadpunten in de loop van 2016-2017 geplaatst worden. Het stadsbestuur zal daarvoor in zee gaan met distributienetbeheerder Eandis. Mogelijke locaties zijn op de randparkings aan het station en het Minneplein, op de parking van het Auris en eventueel ook op De Vloei. Emmily Talpe hoopt dat het stadsbestuur zich zal engageren hier snel werk van te maken: “In Ieper is er op vandaag nog maar één laadpunt, namelijk aan het Sint-Maartensplein. We zien dat verschillende ondernemers al het initiatief namen en zelf een laadpunt plaatsten op de parking van hun zaak. Tijd voor het stadsbestuur om op de kar te springen dus.”