Het Laatste Nieuws – 29/11/2016
Momenteel telt Vlaanderen 2.539 kilometer gewestweg waar je de snelheidsmeter tot het streepje van 90 mag laten gaan. Maar
vanaf Nieuwjaar halveert dat aantal (-56%). Er komt wel een kwart zoveel kilometer gewestweg bij waar je voortaan nog maar 70
per uur mag rijden. Ook het aantal aan 50 kilometer per uur neemt toe, zij het met een bescheiden 3 procent. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Paul Van Miert (N-VA) bij zijn partijgenoot en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts opvroeg.
Vanaf 1 januari maakt Weyts van 70 per uur de norm buiten de bebouwde kom, al kan een bord een uitzondering aangeven. De bedoeling is het aantal verkeersslachtoffers – 390 in 2015 – naar omlaag te halen. “Ik hoop vooral een daling van de verkeerssnelheid op de gewestwegen te bereiken, waar ook de meeste slachtoffers vallen”, stelt de minister. Een goede maatregel, vindt verkeersexpert Willy Miermans (UHasselt): “Snelheid is dé factor die het risico op een ongeval en de ernst daarvan bepaalt. Per 1 kilometer per uur dat die omlaag gaat, daalt de kans op zware ongevallen met 3 procent en het aantal verkeersdoden met wel 5 procent. Het betekent een wereld van verschil.”
Uitkijken in West-Vlaanderen
Maar vooral in West-Vlaanderen betekent het ook uitkijken geblazen vanaf Nieuwjaar. In geen enkele provincie wordt de maximumsnelheid op gewestwegen zo uitgebreid aangepakt. Dus ook op heel wat routes naar en aan de kust gaat de toegelaten maximumsnelheid omlaag van 90 naar 70 kilometer per uur.
Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open Vld) vreest “een verschuiving van het verkeer in de hele Westhoek”. “Nu al zorgt de kilometerheffing op de N8 (die van Brussel tot Koksijde loopt, red.) voor spectaculair meer vrachtwagens in Diksmuide en op landelijke wegen langs de N8. Een beduidend langere reistijd zal ook ander verkeer doen kiezen voor alternatieve wegen die hiervoor niet geschikt zijn, en zal dus voor extra verkeersonveilige situaties zorgen in de hele Westhoek”, waarschuwt ze op haar site.
Coalitiepartner CD&V sluit zich niet aan bij de kritiek van Talpe.”De N8 is een vrij gevaarlijke baan”, zegt woordvoerder Hans Knop. “Gewestwegen blijven ook maar aan 90 km/u als ze een voldoende veilige inrichting hebben. Een vrijliggend fietspad is bijvoorbeeld een vereiste. Dat is op de N8 niet aanwezig. Voor ons primeert veiligheid op snelheid.”
Bekijk de kaart in detail op onze website: www.hln.be/gewestwegen
Verkeersdeskundige Willy Miermans – KATRIEN STRAGIER