De herinrichting van het wegvak op de N8 tussen Veurne en Alveringem komt er pas in 2019. Dat concludeert Vlaams volksvertegenwoordiger Emmily Talpe uit het recent bekend gemaakte investeringsprogramma van het Agentschap Wegen en Verkeer. Talpe, die al jaren de moeizame verbinding Ieper – Veurne hekelt, reageert ontgoocheld: “Een nieuwe dreun voor de mobiliteit in de Westhoek.”
In maart vorig jaar bevestigde minister van Mobiliteit Ben Weyts aan het Ieperse parlementslid Emmily Talpe dat in 2017 en 2018 middelen zouden worden uitgetrokken voor de doorstroming, de verkeersveiligheid en ruimte voor fietsers op de N8 tussen de oprit van de E40 en de Bampoelstraat in Alveringem. Ook de vrij liggende fietspaden tussen Woesten en Vleteren werden voorbereid, aldus de minister. De timing is nu echter bijgesteld. “ Uit de planning van het agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat de herinrichtingswerken aan het wegdek tussen Veurne en Alveringem zijn uitgesteld”, zegt Talpe. “De uitvoering staat pas geprogrammeerd voor 2019 in plaats van voor 2017.”
De vertraging van de werken betekent een nieuwe dreun voor de verbinding Ieper-Veurne, nadat eerder al de maximumsnelheid werd verlaagd van 90 naar 70km/u. Minister Weyts staat immers enkel een snelheid van 90km/u toe op wegen die voldoen aan de verkeersveiligheidsnormen, zoals een vrijliggend fietspad. “Uiteraard wil ook Open Vld Westhoek meer verkeersveiligheid. Net daarom vragen we al jaren om de N8 tussen Ieper en Veurne grondig te moderniseren”, verduidelijkt Talpe. “Er wordt van alles beloofd maar op het terrein is er helemaal nog niets gebeurd”.
Uit een schriftelijk vraag van Talpe aan minister Weyts blijkt dat, na de heraanleg van de fietspaden langs N8, de snelheid opnieuw in overweging genomen kan worden. “De aanwezigheid van een vrijliggend fietspad is weliswaar niet het enig criterium waarmee rekening wordt gehouden, maar volgens de minister zou bijvoorbeeld het noordelijke stuk van de N8 Ieper-Veurne in aanmerking komen voor een snelheid van 90km/u. De conflictdichtheid is er zeer laag, er zijn weinig of geen obstakels en de fietsrelaties lopen niet over deze centrale weg”, licht de Ieperse politica toe.