Gazet van Antwerpen – 23/09/17
VDAB gaat meer inzetten op sollicitaties via video. Bedrijven gebruiken de filmpjes om mensen te selecteren op persoonlijkheid.

Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open Vld) peilde bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) naar het succes van videosollicitaties. Dat zijn sollicitaties waarbij een werkzoekende zichzelf voorstelt in een video en dat filmpje opstuurt naar een bedrijf.

“We zullen steeds meer gaan naar deze vorm van rekruteren”, zegt Muyters.

VDAB heeft op haar website een lijst met tips gezet voor de opname van zo’n filmpje. “Werkgevers ontvangen vaak tientallen cv’s voor dezelfde vacature”, zegt woordvoerster Shaireen Aftab. “Een filmpje geeft je de kans om je kwaliteiten op een originele manier in de verf te zetten.”

VDAB houdt nog geen cijfers bij over het succes van die videosollicitaties. Maar bedrijven die er al mee experimenteerden, zijn er tevreden over.

Selecteren op persoonlijkheid

“Wij hebben vorig jaar twee junior accountants aangeworven na een videosollicitatie”, zegt Johan Peeters, algemeen directeur van het boekhoud- en bedrijfsadvieskantoor Bofidi in Kontich.

“Eerst moesten de kandidaten op onze website hun algemene gegevens en cv doorgeven. Daarna moesten ze in een video enkele vragen beantwoorden van onze medewerkers, zoals ‘wat kan ik van u verwachten als collega?’.”

“De sollicitant kreeg telkens twee kansen om zijn antwoorden van achter een computer op te nemen. Na maximaal twee opnames moest hij de video samen met de rest van zijn sollicitatie insturen. De kandidaten die bij ons het best overkwamen, mochten langskomen voor een sollicitatie over de inhoud van de job. Op die manier verliezen we geen tijd.”

Van bouwvakker tot directeur

Ook Branded.Careers, dat bedrijven helpt om geschikt personeel te vinden, gebruikt videosollicitaties. “Ik ben creatief directeur geworden dankzij zo’n sollicitatievideo”, zegt Antwerpenaar Julien Philippe. “Ik heb in de bouwsector gewerkt, maar wou iets totaal anders doen.”

“Op mijn cv kon ik mijn creativiteit minder uiten. Daarom heb ik met een kleine camera een filmpje opgenomen waarin ik mijn eigen versie speel van het gezelschapsspel ‘Wie ben ik?’. Ik zette mijn kwaliteiten in de verf en op het einde bleef mijn foto als enige over.”

Branded.Careers heeft met Djobby.be ook een platform waarmee het sollicitanten en werkgevers begeleidt bij het opnemen van dergelijke filmpjes. “Veel bedrijven vrezen dat een videosollicitatie veel te duur is, maar met een gewone smartphone kom je dikwijls al heel ver.”

www.vdab.be/cvfilmpje.shtml#hoe