Demir wil meer Walen de Westhoek laten ontdekken
Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir zal Toerisme Vlaanderen vragen het herdenkingstoerisme naar de Westhoek meer te promoten in Wallonië. Dat antwoordde ze op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Ieper Emmily Talpe (Open Vld). “Sinds de coronacrisis merken we dat heel wat Vlamingen en Nederlanders de Westhoek ontdekken als nieuwe bestemming. Bezoekerscijfers uit Wallonië liggen nog een pak lager, dat is een potentiële markt in eigen land die we kunnen aangrijpen om het herdenkingstoerisme verder te boosten.”
Het In Flanders Fields Museum publiceerde recent haar bezoekerscijfers voor 2022. Daaruit blijkt dat een kleine 60% van de bezoekers uit eigen land komt, waarvan het overgrote deel (95%) uit Vlaanderen en Brussel. “Erg positief dus dat zoveel bezoekers uit eigen land geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog en de Westhoek. Anderzijds viel het me meteen op dat er wel heel weinig Waalse bezoekers zijn. Daarom ook dat ik deze cijfers aangreep om bij minister Demir te vragen naar meer promotie in het zuiden van ons land”, aldus parlementslid en burgemeester Emmily Talpe.
Bevoegd minister Demir stond open voor de suggestie van Talpe en zal Toerisme Vlaanderen vragen dat verder op te nemen. Net zoals voor de Nederlandse vakpers zou er werk gemaakt kunnen worden van individuele perstrips op maat, alsook van een digitale consumentencampagne. De minister wil ook samen met Westtoer bekijken hoe er extra gepromoot kan worden op de Waalse markt. Zeker in de zomermaanden wanneer veel bezoekers uit Wallonië naar onze kust trekken, ligt er volgens de minister potentieel om hen te verleiden ook het hinterland te ontdekken.
Emmily Talpe is alvast enthousiast: “Toerisme is voor de Westhoek economisch belangrijk. Na de enorm succesvolle herdenkingsjaren 2014-2018 hebben we alles op alles gezet om de bezoekerscijfers hoog te houden, onder meer door het doelpubliek en het aanbod te verruimen. Met succes! De Westhoek is herdenkingstoerisme, maar ook fietsen en wandelen in de natuur, de bruisende stad Ieper ontdekken, veel beleving, … De coronacrisis was ook voor ons een zware klap, maar het herstel is duidelijk ingezet. Hopelijk kunnen we nu de Waalse markt overtuigen de vele troeven van onze streek te komen ontdekken!”
Brexit
Naast de verruiming wil de Westhoek tegelijk ook blijven inzetten op haar nauwe band met het Verenigd Koninkrijk. “In 2019 was 1 op 3 herdenkingstoeristen Brits. Door corona en brexit is dat sterk teruggevallen. Voor 2022 lag het aandeel op ongeveer 1 op 5. Ik ben alvast tevreden dat Toerisme Vlaanderen hier mee zijn schouders onder zet. Het nieuwe themajaar rond ons oorlogsverleden, ‘Het Landschap Getuigt’, zal intensief gepromoot worden op de Britse markt. In maart staat bijvoorbeeld al een prospectietrip voor touroperators op het programma, waarmee we ook specifiek de schoolgroepen willen aanspreken.” Toerisme Vlaanderen plant verder digitale consumentencampagnes in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Ierland en Canada. Van februari tot september 2023 komt er tevens een zichtbare stand op Brussels Airport.